نویسنده اول : علی لفظی قاضی

کارشناس نرم افزار

نویسنده دوم: الهام لفظی قاضی

کارشناس ارشد مدیریت اطلاع رسانی

 

چاپ شده در ماهنامه وب / شماره ۱۱۱/ اسفند ۱۳۸۸ 


استفاده از مطالب بدون ذکر نام نویسنده و دخل و تصرف در آن پیگرد قانونی دارد!

 

internet-marketing-by-ali-elham-lafzi-ghazi.pdf [123.64 کیلوبایت] ( تعداد دانلود: 99)
دانلود نسخه پی دی اف

 

 

 

 

1. هدف از طرح بازاریابی و اینترنت 

با استفاده از بازاریابی اینترنتی چه می خواهید انجام دهید؟ مشتریان جدید  پیدا کنید؟ ارائه خدمات و اطلاعات به مشتریان فعلی ؟ فروش خدمات یا محصولات؟ آموزش بازار هدف خود یا کارکنان خود در مورد محصول یا خدمت شما؟ ایجاد انجمن آنلاین برای بازار هدف خود ؟ چه مقدار پول در هر ماه باید صرف  این طرح بازاریابی  اینترنتی کنید؟ در نظر داشته باشد که داشتن یک هدف در ذهن و صرف بودجه مناسب،  بازاریابی شما را موثرتر می سازد.

 

 

2. بازاریابی هرمی

موفق ترین صاحبان کسب و کار آنلاین کسانی هستند که  بازاریابی هرمی دارند(که از آن به عنوان یک مثلث وارونه یاد می شود) . فرآیند  از ابتدای صفحه گسترده قیف شروع می شود که محصولات ارزان قیمت و یا رایگان را  نشان می دهد، و بعد مشتریان را  به بخش های باریک تر هرم حرکت می دهد که به تدریج  سرمایه گذاری های مشتریان را ازخدمات و محصولات گرانتر افزایش می دهد . در حال حاضر چه محصولات و خدماتی  را پیشنهاد می کنید؟ آیا آنها  قیمت های متنوعی دارند تا  اثر قیفی ایجاد کنند ؟ برای افزایش محصول و یا خدمات رایگان چه برنامه هایی دارید ؟ آیا شاخه های جدید در بازار یابی هرمی شما شکاف ایجاد می کنند؟

 

3. جایگاه رقابت شما

دانستن و فهم که جایگاه شما در میان رقبای خود کجاست به شما کمک می کند تا پیام بازاریابی خود را تقویت کنید. کلید واژه هایی را که ممکن است  شخصی برای جستجوی تجارت شما در اینترنت استفاده کند، پیدا کنید. آدرس اینترنتی  5تن از رقبای خود را بنویسید. سایتهای آنها تا چه اندازه مشهور و مرتبط هستند؟ شما می توانید رتبه بندی ترافیک آنها را با آدرس اینترنتی  www.alexa.com/traffic و وب سایت هایی که به آن لینک شده اند چک کنید. آیا رقابت شما چیز منحصر به فردی را عرضه می کند؟ چه شکاف هایی در خدمات و یا محصولات پیشنهادی وجود دارد؟ 

 

4. بازار هدف

به جای اینکه سعی کنید تا  با همه بازاریابی (رویکرد بازاریابی تفنگی) کنید ، یک بازار هدف واضح را پیدا کنید که بتوانید به آسانی توصیف و پیدا کنید.  آنها مرد هستند یا زن؟ چه گروه سنی دارند؟ صنعت  آنها چیست؟ چه گروه اجتماعی و اقتصادی دارند؟ آنها چه می خوانند؟ به چه گروه ها و انجمن هایی (حقیقی و مجازی ، شخصی و حرفه ای) تعلق دارد؟ چه مقدار پول کسب می کنند؟ آیا آنها می توانند به راحتی محصول یا خدمات شما را تقبل کنند؟ از چه کلمات کلیدی برای جستجوی کسب و کار آنلاین استفاده می کنند؟ (توجه داشته باشید -- شما می توانید کلمه مورد پژوهش را با نرم افزار رایگان قابل دانلود، انجام دهید. (http://www.GoodKeywords.com)

 

5. راه حل مسأله

دلیل اینکه کسی  محصول شما را خریداری و یا اجاره می کند تا به او خدماتی ارائه کنید این است که  مشکل خاصی دارند که به دست شما حل می شود. چه مشکلات و مسایلی به بازار هدف شما  آسیب می زنند ؟محصولات و خدمات شما چگونه مشکل را بر طرف می کنند؟ راه حل شما چه تفاوتی با راه حل رقبایتان دارد ؟ چه چیز شما را به طور منحصر به فردی واجد شرایط می کند تا مشکل آنها را حل نمایید؟

 

6. برجسته کردن کسب و کار شما

نام دامنه شما هم می تواند شما را به یاد ماندنی و ارزشمند سازد. شما باید هم نام شخصی و هم نام تجاری در نسخه .com داشته باشید. سپس آنها محصولات و برنامه های  شما را با نام تجاری و آدرس اینترنتی شما خریداری می کنند. سعی کنید به یک دامنه بسنده نکنید اگر دامنه اینترنتی خود را مناسب انتخاب نکردید از قابلیت ثبت دامنه ، بهره برده و چند دامنه کوتاه ولی مرتبط با حوزه کاری خود برای سایت خود بر گزینید، همچنین برای کسب اعتبار بیشتر بین مشتریان خود از چند دامنه  همانند .ir ,.com , .net , .org برای سایت خود استفاده نمایید.

 

7. ارزیابی وب سایت شما

وب سایت شما باید ظاهری جذاب ، فونت مناسب ، رنگ بندی ساده و اولیه ، ناوبری آسان و دکمه های مشخص و خوانا داشته باشد که به درستی به صفحات دیگر لینک شوند. مطالب خود را باید بر مشکلات بازدیدکنندگان و نحوه ارائه محصولات متمرکز کنید. به جای اینکه ویژگیهای محصول یا خدمت خود را فهرست کنید، مزایای خرید محصولات یا خدمات خود را شرح دهید. مردم به ندرت به دنبال ویژگیها هستند آنها بیشتر مزایا را می خواهند. به طراح وب سایت خود اتکا نکنید، بهتر است مطالب را خودتان تهیه کنید چرا که شما تسلط بیشتری بر تجارت و بازار هدف دارید. بخش تماس با ما را در تمامی صفحات وب سایت قرار دهید. در کسب و کار آنلاین، در اولین تماس باید نام بازدید کننده و آدرس الکترونیکی او را دریافت کنید تا منابع الکترونیکی، گزارش ویژه، منابع شنیداری و کتب الکترونیکی را برای آنها ارسال نمایید. بازدید کنندگان شما همیشه در جستجوی WIIFM[1] (چه چیزی در آن برای من وجود دارد) هستند، بنابراین وب سایت خود را مطابق با خواست بازیدکننده بسازید و نه مطابق با سلیقه خودتان .

8. فن آوری مدیریت کسب و کار آنلاین

آیا شما به خدمات مناسب و تکنولوژی دسترسی دارید که بتواند در فروش محصولات و یا خدمات آنلاین به شما کمک کند؟ حداقل شما باید یک حساب تجاری داشته باشید (که به شما اجازه می دهد تا با کارت اعتباری پرداخت کنید) که شامل یک دروازه مجازی است (شما را قادر می سازد تا معاملات آنلاین  را به انجام برسانید) و کارت خرید به شما اجازه خواهد داد تا محصولات فیزیکی و الکترونیکی خود را به فروش برسانید و سیستم پاسخگویی خودکار را برای پیگیری  خریداران و غیر خریداران  ایجاد کنید. با توجه به طرح بازاریابی تان، شما  نیز ممکن است به منظور توزیع خدمات خبرنامه ایمیل خدمات تعیین وقت ملاقات آنلاین، سیستم پاسخگویی مستقل، نرم افزار وبلاگ نویسی ، سایتهای ارائه مقاله ، خدمات توزیع مطبوعات آنلاین، خدمات مدیریت محتوا وب سایت ، لینک و خدمات مدیریت تبادل لینک و نرم افزار بخواهید .

 

9. استراتژی های بازاریابی اینترنتی

چگونه ترافیک را به وب سایت ایجاد می کنید ؟ راههای بی شماری برای انجام این کار وجود دارد ، از جمله :

1) استفاده از سرویس های افزایش ترافیک کلیکی

 همانند سرویس گوگل ادز  که در آن شما کلمات کلیدی مطابق با محتوای سایت خود را از موتورهای جستجو انتخاب کرده و  و هزینه کلیک هایی را که بر روی لینک مرتبط با سایت شما توسط بازدید کنندگان صورت می گیرد را می پردازید.

2) افزایش رتبه بندی در فهرست های موتور های جستجو

یکی از مهمترین کارهایی که یک بازاریابی اینترنتی باید انجام دهد استفاده از قوانین SEO[2] (بهینه سازی برای موتور های جستجو) می باشد. چرا که بیشتر بازدیدکنندگان سایت شما از موتورهای جستجو خواهند آمد و قرار گرفتن سایت شما به عنوان یکی از 10 رتبه نخست می تواند باعث موفقیت حتمی شما در کسب و کار اینترنتی باشد. استفاده از کلمات کلیدی مناسب با محتوای سایت، به کار گیری عنوان صفحه در بخش بالایی سایت و به کار بردن تگهای متای (Meta tag) و تگ توضیحات (Description tag) در هر صفحات سایت از جمله راه کارهایی بسیار موثر هستند که در نهایت منجر به افزایش جایگاه شما در موتور های جستجوگر و افزایش بازدیدکنندگان سایت شما می شود.

3) استفاده از خبرنامه پست الکترونیکی

خبرنامه می تواند به طور مرتب اعضاء سایت را از به روز شدن محتوای سایت و محصولات با خبر ساخت. ارسال مقالات در مورد موضوعات مربوط به بازار هدف در راهنماهای موضوعی و همچنین ارسال مطالبی که در مورد مسائل مربوط به بازار هدف است.

4) قرار دادن مجموعه ای از پادکست ها که شامل مصاحبه با کارشناسان مرتبط با بازار هدف شما هستند مجموعه ای مستمر از کنفرانس های از راه دور حاوی مطالب با ارزش برای بازار هدف شما

5) عضویت در مطبوعات آنلاین با اطلاعات جدید برای بازار هدف شما

6)تبادل لینک های مرتبط با سایر سایت های مرتبط

تبادل لینک های مرتبط با سایر سایت های مرتبط در صنایع مختلفی که  بازار هدف مشترکی با شما دارند. نیز می توانند باعث انتخاب بهتر کاربران و همچنین کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجوگر منجر شود.

 

 

10. توافق کلی

شما هرگز قادر به انجام  همه این امور به تنهایی نیستید. موفق ترین صاحبان کسب و کار هم حتی امتحان نمی کنند. شما باید کارشناسانی را به تیم  خود دعوت کنید که در انجام آنچه می خواهید بسیار توانمند باشند که به شما وقت و انرژی  کافی را برای بیرون رفتن و انجام آنچه می خواهید(فروش محصولات و خدمات خود به بازار هدفتان) فراهم کنند. کارشناسانی  مانند دستیار مجازی یا مدیر کسب و کار آنلاین ، سرمربی کسب و کار آنلاین ، طراح وب سایت ، طراح گرافیک ، متخصص نوشتار (ویراستار ، نویسنده ، خواننده اثبات و یا نویسنده کپی) ، دفتردار ، وکیل و حقوق مالکیت معنوی را به تیم اضافه کنید. 

برای انجام یک مبارزه بازاریابی اینترنتی موفق ، نیاز است تا طرح کلی بازاریابی و چشم انداز کسب و کار را یکپارچه سازید تا از آن برای کسب و کار خدمات خود بهره گیرید. برخی از تجارتها بازاریابی اینترنتی را به تنهایی دچار شکست می کنند؛ با این حال، برای اکثر آنها، بازاریابی اینترنتی به سادگی می تواند استراتژی های بازاریابی آفلاین شما را تکمیل و بهبود می بخشد.

امیدوارم با رعایت این 10 اصل مهم و کلیدی بتوانید یک بازاریابی موفق را در اینترنت تجربه کنید، ولی این شعار را هم همیشه سعی کنید نظر داشته باشد که «همیشه حق با مشتری است» پس از شناخت نیازهای مشتریان و جلب رضایت آن ها نیز غافل نباشید.

 

[1] What's In It For Me

[2] Search Engine Optimizer


 
به یک وبسایت نیاز دارید؟
فروشگاه ساز می خواهید؟